Fokuspunkter
Fokuspunkter for Den Kreative Trivsel:
- Kreativitet som Kernekompetence
Vi ser kreativitet som en grundlæggende kompetence, der kan hjælpe elever med at tænke kritisk, løse problemer og udvikle innovative løsninger. Baseret på Lene Tanggaards forskning, fremmer vi kreativitet som en del af den daglige undervisning.
- Glæde og Motivation gennem Kreativ Læring
Inspireret af Sir Ken Robinson understøtter vi glæde i læringen, hvor kreativitet bidrager til motivation og engagement. Vi mener, at elever, der trives kreativt, også trives socialt og fagligt.
- Frihed til Fejl og Læring
Vi skaber rum, hvor det er tilladt at fejle, og hvor læring er en proces. Eleverne får mulighed for at eksperimentere, tage chancer og lære af deres erfaringer uden frygt for at fejle – en central del af både Tanggaard og Robinsons pædagogik.
- Tværfaglig Kreativitet
Kreativitet skal ikke kun være begrænset til kunst og musik, men integreres på tværs af fag som matematik, naturfag og sprog. Vi arbejder med, hvordan kreativ tænkning kan styrke elevernes forståelse på tværs af discipliner.
- Samarbejde og Social Trivsel
Kreativitet er ofte en fælles proces. Vi fremmer samarbejde mellem elever, hvor de i fællesskab udvikler idéer og projekter, hvilket styrker deres sociale trivsel og evne til at arbejde i teams.
- Individuel Udvikling og Selvværd
Gennem kreativitet hjælper vi eleverne med at udvikle deres unikke stemmer. Når de ser deres egne idéer få form og blive værdsat, styrker det deres selvværd og personlige udvikling.